En unken smak av Solsidan…

Satt och diskuterade tv-serier, manusförfattande och det generella förfallet bland dessa…  hamnade raskt i reklamdiskussioner… Ett av mina älsklingsämnen efter 20 år i branschen…

Kom att tänka på de tidiga produktplaceringarna och dess gudfader i Sverige Peter Carnello och den artikel jag läste i Magasin Filter om just produktplaceringen han legat bakom till  Solsidan…

När jag läser om hur just produktplaceringarna i Solsidan hanteras och en hel del andra erfarenheter från reklamvärlden så kommer genast den unkna smaken av en förgången tid i munnen… En tid där höhöhöhö-Loffe skrattet yrde på byråerna och all sköns ekonomiskt trixande skedde på kundernas bekostnad av dryga reklammakare… i all sin okunnighet påhejad av en hel del kunder eftersom man glatt växlade mellan byråjobb och marknadssidan… vänskapskorruptionen konkurrerade ut kompetens och långsiktigt varumärkesbyggande. Jag har sett så mycket skräp i byråvärlden, inte för att det skiljer sig kanske från andra branscher, men det är en bransch jag kan hyfsat väl efter 20 år i den… Kanske korkat av mig att diskutera det men samtidigt är det den bransch jag ÄLSKAR och vill att den ska blomstra på meriter som sann kreativitet, kompetens och insikter om hur man gör det på bästa och snyggast tänkbara sätt.

Ingen är väl naiv nog att tro att det inte handlar om att sälja produkter och bygga upp varumärken men man kan ju faktiskt göra det på ett snyggt och renhårigt sätt… Transparens, Kompetens och Kreativitet borde vara ledorden…

Jag minns när Skatteverket drog igång en granskning av reklam- och mediabyråer för ca femton  år sen där man gick igenom resor,  saknat “kampanj- och fotomaterial” och andra förmåner som man ansåg borde beskattas… Vi hade skatterevisorer som campade i våra lokaler en vecka och gick igenom rubbet i pappersväg på mediabyrån utan att hitta något men hos våra systrar på byråsidan så blev det en annan visa… Behövdes det att fem personer från byrån åkte till Sydafrika för en fotosession… eller vart tog alla kläder och andra attiraljer vägen efter kampanjskapandet etc… Jag vet att det blev rätt dryga pålagor i form av skattetillägg och straffavgifter.

Nyligen läste jag i tidningarna om dom stackars reklambyråcheferna som gick ut och beklagade sig över att Skatteverket lurat dom med besked att det var ok att starta peruanska bolag för att trolla bort skatten på deras iofs helt ärligt intjänade pengar… men jag har ju liiiite svårt att tycka synd om dom just nu…

Tillbaka till Solsidan, TV4:s hyllade serie. Satiren som det är verkar tyvärr gå rätt över huvudet på många… Man skrattar igenkännande och de elaka kommentarerna över karaktärerna och beteenden haglar över fikaborden och konferensanläggningarna… Det tragiska är att det är ganska många som är där och många som siktar på att nå upp till Weber Genesis, Lexus, Callaway, Hilfiger, Apple och Samsung mfl… Statusprylarna som man vill kunna visa upp för grannarna utan att reflektera över att man blir en del klichén… Figurerna som finns i många samhällen och grannskap är det lätt att skratta åt men om man stoppar en stund och tittar sig i spegeln så borde skrattet fastna en smula i halsen… Det räcker med att läsa en del Facebook och Twitterstatusar…

När man tittar på sponsorerna som jag räknade upp ovan så kan vi lägga till Burberry, Microsoft Xbox, Natalie Schuterman, Fred Perry, Bauhaus plus en del som du inte tänker på när det gäller mat och en del andra produkter. En summa på runt 10 miljoner för en säsong räknar man med att dra in på bara sponsorer enligt experterna som Expressen talat med. Jag tror att det är i underkant till och med baserat på förslag jag har fått för kunder i andra serier tidigare…

När man sedan läser om hur det presenteras så är vi tillbaka till Loffe-Carlsson höhöhöhö:et. På förhandsvisningen för sponsorerna presenteras Promotionkungen Carnello av Felix Herngren ungefär så här… “Det sägs att religösa självmordsbombare ska få 20 oskulder i himlen. 2o oskulder! Vem fan vill ha 20 oskulder? Man vill ha tjugo Peter Carnello. Då skulle det bli knulla av!”

“Hela publiken skrattar – Finansiärerna vet att det verkligen blir “knulla av”, det vill säga kommersiella succéer när Peter Carnello är med och håller i trådarna. Ingen riskerar att där med att tolka Felix Herngrens udda uttalandet som något annat än en fin gest, ett stor tack till produktplaceringspionjären…”

Det ger en unken smak i munnen…  Välkommen tillbaka Gordon Gecko… 2010-talet har just klonat dig… i form av dyr buskis…

One thought on “En unken smak av Solsidan…

  1. Tack för en klarsynt och orädd analys av en bransch du brinner för! Igenkänningen är stor från webbranschen, där flashiga byråer lullullar med kunder som gör dyra investeringar baserat på buzzwords och trender snarare än verklig nytta och kundrelationer.

    Spaningen att Solsidan blivit populär, trots (eller tack vare?) att satiren inte når fram är klockren och skrämmande. Istället för att fråga oss vad sjutton vi håller på med, ser vi den överdrivna iscensättningen av överpresterande karriärist-konsumenter som en ursäkt för vårt eget jobba-köpa-stajla-rejs!

    “Hö hö hö, man är ju inte lika mycket torsk som den där Fredde i alla fall”?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s