Dåliga exempel på kommunikation?

Tidigare bloggar jag skrivit har behandlat ämnet kommunikation, varumärke, image och hur kunder och omvärld uppfattar dig som organisation eller person.

Ämnet ligger mig varmt om hjärtat för det är ett område jag arbetat i hela mitt yrkesverksamma liv oavsett om det varit som rådgivare, projektledare eller undersökare…

Vad som är tydligt är att det finns skilda läger verkligen när det kommer till reklam och kommunikation.

Ett exempel är den senaste “stormen” runt Visit Swedens twitterkonto @sweden där @hejsonja har varit veckans kurator av kontot och tagit ut svängarna genom att i princip leka dum blondin och “ovetande” provokatör skapa en del rabalder. Det har skrivits och twittrats en hel del runt detta och mycket internationell press har det fått ibland annat Wall Street Journal.

Några som har skrivit balanserat runt det är Deeped Niklas Strandh och Mikael Zachrisson som försöker sätta perspektiv på vad som skett. Vad det blir av det får vi se, för varumärken och åsikter om dom ändras inte i en handvändning, men det är klart att jag som intresserad av varumärken och kommunikation delvis slår mig för pannan när man sett en del av de tweets som producerats medan andra är mer av karaktären jag ska försöka boosta bilden av mig själv och hypen runt mig…

För mig personligen är det lite som att se “ironiska generationen” gå igen och den som är mest kontroversiell är coolast… lite pinsamt men okej då…

Ett bolag som däremot inte fanns med på topplistan för juni över #idiotiskreklam #idiotiskakoncept är Telenor som med sitt manér nog satt ett rejält lågvattenmärke för hur pass mycket man kan idiotförklara sig självt och sina kunder…

Konceptet med den osäkra, nördiga, självupptagna och besserwissiga mannen i samtliga reklamfilmer gör mig så otroligt bedrövad… Varför inte visa på hur man kan göra bra och fina saker med familjen, yrket o livet? Vad är det som gör att man spelar på ängslighet, dryghet, ironi istället??? Den senaste filmen är så dum att jag blir gråtfärdig…

Så vad är provokationen, drygheten, ytligheten, det spelat coola egentligen värt? Det kommer an på det långsiktiga när det gäller varumärkesvärderingen. Vi ser det inte direkt och när vi ser det är det redan lite i senaste laget… skadan är skedd och tiden och kostnaden att bygga upp och nytt är hög!

Det vore så gudomligt skönt att kunna få se lite coolt positiva exempel på reklamkoncept och manér snart???

Leave a Reply

