Dumreklam och reklam som är direkt dum…

Jag har under rätt lång tid retat upp mig på Telenors extremt klena manérstöld av Telia-familjen med Sören som är en mer eller mindre debil person… och de usla sätt man visar upp annars bra tjänster…

Jag rantade på twitter runt reklamen om Telenor och blev pingad av deras kundtjänst på @TelenorSverige som undrade om jag kunde ge exempel på varför jag tyckte att dom gör dåligt till usel reklam. Bestämde mig för att skriva blogg som svar men – Carin Fredlund på NotaBene skrev en mycket bra bloggpost idag om reklam som bara är reklam… Alltså som inte tillför något väsentligt eller är direkt lögnaktig…

Nu tänker jag fördjupa mitt resonemang runt varför jag är mer än lite irriterad på både konceptet och den generella inställningen som ofta finns i reklam…

Vi börjar från början…

Telenor som jag uppfattar det hade en position som var… tja… otydlig kan man väl snällt säga… Telia var stora landstäckande jätten, Tele2 och 3 utmanarna som slogs om billighet eller företagsabonnemang… Telenor var verkligen Mellanmjölk… man led av att bytt namn och koncept ofta, Europolitan blev Vodafone som blev Telenor… Man köpte bolag i parti och minut och integrerade och blev därmed ännu mer ett konglomerat som inte riktigt visste vad det var.

Alltså måsta man sätta ett ansikte för koncernen i Sverige och Telenor valde vad man kallar “humorvägen” för både sig, själva, Bredbandsbolaget och Glocalnet… Glocalnet var det enda som faktiskt var lite kul och hade en payoff som fastnade hos folk samt reklam som kopplade till payoffen…

För varumärket Telenor skapades en klon av Teliafamiljens pappa men utan den personens omtyckbarhet… Där Teliapappan var lite handfallen hade han ett gott hjärta och distans och utvecklades hela tiden framåt. Sören å andra sidan är en gapig/gåpåig, oinsiktsfull, lite mansgrisig och ganska ocharmig person… Hans tafatthet har ingen distans och väcker inte medkänsla eller igenkännande (iaf inget positivt medkännade/igenkännande). Han är den där personen som flyter runt på ytan och det inte går att få kontakt med på riktigt.

De tjänster som exempelvis:

  • pausa ett abonnemang visas från ett häkte någonstans i världen där Sören och hans fru sitter inlåsta och istället för att ta sitt samtal till ambassaden ringer han Telenors kundtjänst… det finns ingen som helst vettig koppling mellan den tjänsten och situationen… det är en negativ situation som tittaren upptäcker och man blir bara förbannad på att Sören ens gör den kopplingen…
  • Psykologen… här hade man kunnat visa på de smarta tjänsterna som ger Sören ro istället för att visa på hans misslyckande…
  • Roaming när de sitter på Mallorca och hans fru försöker få honom att sluta surfa och vara med familjen och påpekar att de är på “Mallis” Sören nedlåtande säger men Mallis ligger i Europa… – Inte heller här finns några positiva kopplingar för Telenor att hämta. Det är för tittaren en negativ situation som uppspelas.
  • Binda sig… orkar inte ens gå in på den… det är bara Stefan och Krister-nivå på detta…
  • Sören gör slut… tja göra slut med sin telefon… lika så här spelar karaktären tjänsten ett spratt genom att visa människan sämre sidor…
  • Julfilmen likadant, man visar Sörens totala brist på engagemang och insikt genom att hyra hus utan ström, telefon mm… Dessutom lär det knappast kunna köras några telefoner eller plattor någon längre tid pga bristande täckning mitt ute i ingenstans…
  • Vilket leder mig till den sista filmen som går just nu och som Carin Fredlund så tydliggör är klart ett fall förvilseledande marknadsföring… oddsen att 4G skulle fungera långt ute i vildmarken är fullständigt obefintliga… dessutom om man nu har en mobil av den sorten har man gps och kartor för att ta sig hem…

Vad skulle man ha gjort istället då? Det är ju ruskigt enkelt att sitta och kritisera så här på en blogg…

1. Man kanske skulle kunna sätta sig ner och fundera på vilken plats på marknaden har man och vilka hål finns att fylla både positions/budskapsmässigt men även tjänstemässigt?

  • Exempelvis vara den som på ett kul, humanistiskt och liiite mer respektfullt sätt ger tips på de smarta tjänster man kan få hjälp med. Vara den stora Serviceleverantören som är där för att hjälpa!
  • Visa hur smart man är som ger sina kunder sinnesro oavsett situation på ett positivt sätt

2. Att inte påvisa att ens kunder är idioter som inte fattar hur man använder dessa tjänster som bäst… exempel behövs ej…Man behöver inte visa karaktärer som mer eller mindre imbecilla så som Sören är, det är inte positivt att förknippa varumärket med “idioter” eller visa kunden att dom är “potentiella idioter”… Det finns en uppenbar risk att kunderna faktiskt väljer att gå någon annanstans för att inte känna sig förknippade med bilden…

Nu lever ju Telenor och de andra operatörerna på sitt oligopol på marknaden och 3 gör ju fullständigt meningslös reklam med ett fejkat idiotiskt “James Bond-tema” som är så dumt att klockorna går baklänges men dom idiotiserar iaf inte män som kunder…

Tele2 med sitt får… tja… vad ska man säga… dom har iaf distans till vad dom gör…

Telia är ganska intetsägande… men tja

Men framförallt… LJUG INTE

 

2 thoughts on “Dumreklam och reklam som är direkt dum…

  1. Kan bara hålla med i det mesta! just den senaste reklamen, tex. Iphonen har ju både GPS, karta och kompass i ett litet kitt!

    Jag skulle vilja säga att när det kommer till reklampersonligheter som förekommer i svenskareklam film så kvallifiserar ju sig Sören någonstans i botten, inte riktigt Sibas Fabian, men fortsätter det så kommer ju Sören hamna där inom än snar framtid!

    Det här med med att alla vill haka på ICA´s reklam koncept med personligheter som berättar någon form av historia. Jag kan förstå det, kolla på Ica det har ju gått rätt så bra!
    Men man känner ju att det borde finnas någon som på alla deras pitchmöten borde kritisera och åtminstone försöka andas att vist nu har vi kört det här med Sören!
    Men seriöst, är det är det inte daggs och byta det här med att vi mobilföretag sluter upp runt ett otydligt och gammalt konsept som ska sälja?

    Tele2: Frank the sheep!
    Comvic: Karim kioskägarn
    3: “James Bond” (Mannen från 3)

    Telenor Sören
    (samt kolla på Bredbandsbolaget som väll är samma ägare, en kille i grön motorcyckeldress som springer snabbare än en rymdfärja)

    är det inte på tiden att vi kunderna som de ska försöka ragga upp, många av oss som surfar på mobiler, är på socialamedier och hela tiden söker “the next new thing” slipper få varianter som är en kombination av gamal ICA och Telia reklamfilm uppkörd i nyllet?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s