målgrupper? köpare? följare? tribe? ambassadors? –

Som marknadsförare och företagare har du många olika intressenter att reflektera över och interagera med.

Tyvärr skapas det en herrans massa “flufford” och karriärer på att krångla till interaktionerna med kunderna och de potentiella kunderna. 

Till detta blandas allt med engelska uttryck som inte funkar fullt ut här i Sverige. Ex Varumärke som används för både Brand och Trademark. Sen kan vi lägga till Tribes, Fans, Followers mfl. 

Brand/Varumärke är både produkt/tjänst och allt du laddar det med avseende vad man vill att det ska uppfattas som och de facto det som gör att du kan ta ut ett premiumpris för en produkt/tjänst medan ett Trademark enbart är namnet/designen man säljer en produkt under. 

Att sortera ut sedan vad som är vad är ju den svåra matchen. Jag försöker dock hålla det så enkelt som möjligt.

Målgrupp = Potentiella kunder, de som man som bolag anser bör vara möjliga köpare (inte nödvändigtvis alls korrekt identifierat)

Kunder = Precis vad det låter som, de som köper eller konsumerar tjänst/produkt. Oavsett om dom är lojala eller illojala kunder är dom dock kunder. De mest lojala är ju de som ska belönas och de illojala får man ta reda på varför dom är illojala och om det går att få dom att bli lojala köpare.

Followers/Fans/Gillare = De som säger sig gilla din produkt/tjänst och som gärna yttrar sig om det, men som inte heller nödvändigtvis är några större kunder. Ex gillare på Facebook, finns så många skäl till att dom kallar sig followers/fans/gillare… Men oddsen är ju rätt hyfsade att dom är kunder och potentiellt bra sådana. 

Tribe/Brand Ambassadors = De som verkligen gillar ditt varumärke och gärna pratar och säljer in till andra, betyder per definition inte att dom faktiskt är några större eller mer frekventa kunder. Det lite mer hardcore Applefolket faller ofta in här, likaså Adobe och fler specifika brands som vänder sig till en snävare målgrupp. Dock livsfarligt att fastna enbart på dessa för de är ofta skarpa kritiker om du gör större misstag eller “säljer ut dig” till vanliga användare… Men framförallt OERHÖRT FÅ PRODUKTER OCH VARUMÄRKEN HAR KAPACITET ATT NÅ HIT PÅ GRUND AV ATT DE INTE ÄR UNIKA OCH ÄKTA PÅ NÅGRA SÄRSKILJANDE SÄTT!

Så hur går man då till väga för att åstadkomma det man vill med sin marknadsföring? Jag har ett par förslag sen tidigare i denna bloggen men framför allt, skaffa dig en kompetent marknadschef och ett bra team med rådgivare ex reklam och kommunikationsbyrå men inte att förglömma, tro inte att ditt varumärke/produkt är så otroligt speciellt om du inte kan vara otroligt transparent och visa på att du är genuin och äkta med mycket speciella egenskaper som inte andra har eller lätt kan kopiera… Men gör det bästa du kan med vad du har och bry dig på allvar om dina bästa kunder och dom hjälper dig vidare om du har bra produkter, bra service och du sköter om dina anställda och inte exploaterar allt och alla runt omkring.

Nedan finns en del “food-for-thought” om hur jag anser att du de facto bygger inifrån och ut som bolag…

https://marcombythought.wordpress.com/2011/04/28/pattern-recognition-target-audiences-or-people-you-want-to-have-as-customers/

https://marcombythought.wordpress.com/2012/06/12/hur-vet-du-hur-dina-kunder-uppfattar-dig/

https://marcombythought.wordpress.com/2011/08/24/official-values-and-internal-behavior-building-an-employer-brand/

https://marcombythought.wordpress.com/2011/06/15/empower-and-reward-if-you-love-your-customers-love-your-employees/

 

One thought on “målgrupper? köpare? följare? tribe? ambassadors? –

  1. Pingback: Är du en publisher, en storyteller eller bara en produktmarknadsförare? | Marcom-by-thought

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s