Är du en publisher, en storyteller eller bara en produktmarknadsförare?

De senaste dagarna har jag diskuterat varumärken och storytelling med @deeped @marcushanser @tribalingSWE och @brandoholic på twitter och olika personer har olika bilder, men framförallt vi säger det på olika saker.

@deeped är visionären för hur du kommunicerar medan jag nog mer är praktikern i det hela.

Det finns så många trender, modeord och förhållningssätt till dagens varumärken och hur du de facto kommunicerar eller inte kommunicerar att det kan vara rätt förvirrande. En förhärskande trend är att alla ska publicera, alla ska fylla sitt varumärke och sina kanaler med content/innehåll som bygger varumärket och bygger tribes (se senaste bloggpost) är inte förunnat alla att göra. En del av diskussionen om huruvida man kan vara ett mediahus är bla belyst här i AdAges artikel om bolag bör eller inte bör vara en publisher och om du de facto har kapaciteten att vara det.

Att vara ett “mediahus” och kunna bygga ett sant socialt varumärke som @deeped beskriver mycket väl, är det inte så många som kan göra “på riktigt” så att säga, det kräver stora resurser. När bolag som Oreo Cookies som nämns i AdAges artikel inte mäktar med det bör man tänka efter samtidigt som American Express exempel är fantastiskt, dock ska man veta att det ligger väldigt stora resurser bakom den satsningen… När jag säger mediahus så menar jag att man bygger en helt organisation baserat på content, dvs man skriver mycket eget material, interagerar konstant i sociala medier och egna/övriga kanaler, omvärldsbevakar, köper in material, bygger affiliates med andra mm i samma skala som en mindre medieredaktion.

Om man ska bygga ett socialt varumärke enligt den större modellen där man bygger en social gemenskap och ett following runt sitt varumärke bör man tänka på rätt många saker innan man drar igång processen.

  • Är vi ett bolag med produkter som folk verkligen relaterar till? Jag skulle personligen aldrig se en vettig social koppling till Yes Diskmedel förutom att dom gör ruskigt bra produkter men a Yes-world med disk och mattips… inte särdeles relevant… Är mitt varumärke verkligen någonting som kan bygga upp ett “following” och bli en social konstruktion som många relaterar till? Är det rimligt med de resurser vi har att tillgå?
  • Har vi en ärlig historia att berätta, kan vi verkligen stå för alla de budskap som det kopplas ihop med att göra en full mediahus-satsning eller har vi många lik i garderoben att rensa ut först?
  • Har vi resurser att göra detta på ett uthålligt sätt, dvs är vi beredda att bygga om hela vår organisation för att bli en social konstrukt och skapa helt nya flöden inom bolaget som är anpassade för budskapsförmedling med allt från godkännandeprocesser till utbildning av anställda i hur man kommunicerar och att man inte kör “gut reaction” för att säkra att vi inte måste ägna oss åt konstant krishantering pga att budskap vi sänder ut blir förvrängda, skrivs i affekt eller de facto inte är sanningsenliga?

Även om du inte har kapacitet att åstadkomma detta ovan som är en “drömsituation” för många så måste du fortfarande för att ha en rimlig chans att utvecklas som bolag och kunna förbli relevant i framtiden:

  • Konstant vara medveten om din produkt och hur omvärlden och konkurrenter utvecklas och om det finns substitut eller om ett helt nytt förhållningssätt till kategorin du befinner dig i ändras. Ex AirBnB som gick på hotell/övernattningar
  • Innebörden och hur du laddar ditt varumärke med egenskaper som du vill att det ska uppfattas som (Det är dock inte på något sätt givet att dina kunder och omvärld anser att du/varumärkena har dessa egenskaper!)
  • Det är de facto köparna och de som använder produkten som faktiskt tillskriver egenskaperna och imagen en produkt har, inte du som produktägare, du kan enbart önska att de uppfattar dig som du vill bli uppfattad.Du är idag inte den som sätter agendan för diskussionen alltid och det är inte du som väljer i vilken kanal den sker i, du som bolag måste självklart anpassa dig till var dina potentiella kunder rör sig och förstå hur dom gör detta. (Research)
  • Du är idag inte den som sätter agendan för diskussionen alltid och det är inte du som väljer i vilken kanal den sker i, du som bolag måste självklart anpassa dig till var dina potentiella kunder rör sig och förstå hur dom gör detta. (Research)
  • Du måste lära dig interagera med din omvärld och förstå att ALLA interaktioner som en kund eller motsvarande har med bolaget påverkar hur du uppfattas. Apples arrogans under Steve Jobs regi avseende att det inte var fel på antennen på iPhone utan att användaren höll telefonen fel, kostar varumärke. Har du en usel kundtjänst som ligger outsourcad (borde förbjudas totalt) eller många klagomål på fakturering eller leveranskapacitet riskerar du mycket dålig press och negativ uppmärksamhet i sociala medier. Och det går fort att rasera ett varumärke idag… 

Så det är en komplex värld man som marknadsförare och företagare rör sig i och den blir mer komplex för varje dag… 

Mitt råd är enkelt men ändå svårt, var så nära, ärlig och enkel du kan alltid och skaffa dig goda rådgivare men gör inget som du inte har finansiella möjligheter att upprätthålla… Bygg alltid för framtiden men steg för steg.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s